Skip to content

Hoe communiceren over partnership?

August 21, 2011

Voor bedrijven is het steeds belangrijker dat zij hun betrokkenheid tonen met de maatschappij, dat zij niet alleen maar commerciële doelstellingen tentoon spreiden. Maatschappelijke organisaties ofwel stichtingen zetten zich met man en macht in voor minder bedeelden in onze samenleving, maar het wordt niet makkelijker voor deze organisaties om te kunnen blijven bestaan. Donateurs en de overheden zijn steeds minder genereus. GoodMatch streeft er naar om zoveel mogelijk bedrijven en maatschappelijke organisaties te koppelen. Wij willen verbintenissen leggen die kloppen, die voor een langere duur stand houden en waar beide partijen baat bij hebben.  Als wij dan een juiste match realiseren, dan begint het pas!

Communicatie?
Stel dat er inmiddels een partnership is ontstaan. Hoe gaat uw bedrijf of maatschappelijke organisatie hier mee om? U en uw collega’s zijn blij dat er een mooi project is opgestart. De medewerkers kunnen op verschillende manieren betrokken zijn en dat verhoogt duidelijk de goede spirit. Op welke manier gaat u hierover naar buiten communiceren? Uiteraard is het best belangrijk dat mensen buiten uw organisaties om, weten van uw partnership. Maar u wilt uzelf niet teveel op de borst kloppen.

Social Media
Ons advies is om bijvoorbeeld op een verstandige manier gebruik te maken van social media. Middels social media kunt u de betrokkenen gemakkelijk op de hoogte houden van het nieuws omtrent uw partnership. Daarbij is social media het ultieme middel om uw eigen betrokkenheid te tonen. Laat zien wat dit partnership betekent voor uw medewerkers, waarom vinden zij het bijvoorbeeld zo leuk om een keer per jaar zich in te zetten als vrijwilliger voor jonge verstandelijk gehandicapten in Senegal? Faciliteer uw medewerkers op allerlei manieren zodat zij hun persoonlijke ervaringen kunnen beschrijven op een blog.

Inmiddels is wel duidelijk dat fans van een bepaalde organisatie of product heus niet continue alleen maar informatie willen ontvangen van dat specifieke product. Dus schroom niet om uit te wijden over het partnership-project terwijl het wellicht niet direct met uw corebusiness te maken heeft. Er zullen reacties komen en fans gaan zelf ook ervaringen beschrijven, de fans zullen zich meer betrokken voelen bij uw merk of organisatie.

Strategie
Nog steeds zijn veel organisaties niet genoeg bekend met social media, het vergt ook best wat tijd en moeite. Maar als die goed worden ingezet, komt er veel voor terug. Daarvoor is een goed plan nodig: een social media strategie. Bedenk vantevoren hoe de schrijfstijl is, welke onderwerpen wanneer worden besproken en hoe vaak er berichten geplaatst gaan worden enzovoorts. Zorg ervoor dat uzelf voortdurend op de hoogte bent van de statistieken, zodat u ook weet wat wel en niet werkt. En daarop natuurlijk kunt bijsturen.

Voorbeelden

Meer?
Er valt nog best wat te ontdekken over de communicatie en dialogen die via social media worden gevoerd over partnerships, later meer op deze blog over dit onderwerp. Heeft u vragen of opmerkingen? We horen het graag via de comments of via goodmatch2011@gmail.com!

Posted by

Sanne Smeets

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: